>> Werken en gezondheid

Tevens wordt er zorggedragen dat er leidinggevend personeel aanwezig is dat verantwoordelijk is voor de instructie van en toezicht op het correct en consequent gebruiken van dergelijke procedures en PBM's. Natuurlijk zijn er nog veel meer maatregelen die door bedrijven worden genomen ter verhoging van de veiligheid, bescherming van de gezondheid en het welzijn tijdens het werk. Richtlijnen hiervoor zijn veelal wettelijk vastgelegd in de arbowet. Het doel van deze wet is dus zo veel mogelijk bescherming te bieden tegen de mogelijke nadelige invloed op de gezondheid, veiligheid en het welzijn van een werknemer die uit kan gaan van de werkomgeving, het werkklimaat en de gebruikte werkprocedures.

Selexions Wat kun je zelf doen om gezond te blijven?

     Selexions PBM's
Natuurlijk is niet alleen je werkgever verantwoordelijk voor jou gezondheid en veiligheid. Ook zelf draag je een groot stuk verantwoordelijkheid. Dat begint al met het op een goede manier uitvoeren van werkprocedures en het juist en consequent toepassen van PBM's. Maar ook de rest van je leefstijl is erg belangrijk.

     Selexions Fysieke inspanning
Beweeg je bijvoorbeeld voldoende? Om gezond en fit te blijven en het risico op het ontstaan van ziektes die gerelateerd zijn aan te weinig beweging zo laag mogelijk te houden wordt er door de gezondheidsraad geadviseerd minimaal 20 minuten per dag gematigde fysieke inspanning te leveren. Voorbeelden zijn met flink tempo wandelen, fietsen, traplopen. Fysieke inspanning vermindert indirect de oorzaak van werkstress en het houdt je mentale en fysieke vermogens jong.

     Selexions Voeding
Verder is natuurlijk gezonde voeding erg belangrijk. Niet alleen zwaar fysiek werk maar ook geestelijke inspanningen zoals tijdens kantoorwerk vereisen gezonde uitgebalanceerde voeding. Waar fysieke inspanning indirect de oorzaak vermindert, beschermt voeding dat rijk is aan de vitamines E en C, flavonoiden en andere antioxidanten je tegen de gevolgen van fysieke maar ook mentale stress. Stress is van oorsprong een mechanisme dat tijdens de evolutie van de mens is ontwikkeld om adequaat en snel te kunnen reageren in een gevaarlijke situatie waarin plotselinge dreiging bestaat. Door de hectiek van het westerse leven is mentale stress echter een veel voorkomend probleem geworden dat bij een chronische karakter op de lange termijn veel gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Je hebt vast wel eens gehoord van een burn-out of erger. Voedings produkten diet rijk zijn aan vitamine C en E, flavono´den en andere antioxidanten zijn bijvoorbeeld verse groente en fruit, noten (b.v. pindakaas), thee. Verder is het belangrijk voldoende vette vis te eten omdat deze rijk is aan omega-3 vetzuren. Recente ontdekkingen hebben aangetoond dat de mens is geŰvolueerd tot hoe ze nu is (o.a. qua intelligentie niveau) doordat zij sinds haar bestaan naast plantaardig voedsel voornamelijk omega-3 vetzuren, oftewel vis heeft gegeten. Afgezet tegen de tijd dat de mens reeds bestaat is deze pas sinds de laatste relatief korte periode van haar bestaan andere dierlijke produkten als vlees en zuivel gaan nuttigen ten koste van vis als voedingsbron. Vele voeding-gerelateerde welvaartziektes uit de Westerse wereld zijn hier het gevolg van en tonen aan dat de mens aan dit voedsel nog onvoldoende is aangepast om er op de lange termijn gezond van te blijven. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere voedingsbronnen die essentieel zijn om zo optimaal en gezond mogelijk te functioneren op je werkplek maar ook daarbuiten.

  Vorige pagina  Volgende pagina